Με το σημερινό έργο ολοκληρώνουμε την συνολική παρουσίαση της «τριλογίας» με την οποία ο Ιάκωβος Καμπανέλλης εγκαινίασε μια περίοδο ανανέωσης του νεοελληνικού θεάτρου στη δεκαετία του ’50. Πρόκειται για την «Ηλικία της Νύχτας», που παρουσιάστηκε για πρώτη φόρα το 1959 από το Θέατρο Τέχνης του Κ.Κουν, ενώ έχουν ήδη προηγηθεί οι αναρτήσεις της «Έβδομης Μέρας της Δημιουργίας» (30/03/’11) και της «Αυλής των Θαυμάτων»(16/06/’10).
Η "Νύχτα" ίσως να μην παρουσιάζει την πληρότητα σύλληψης και τεχνικής διάρθρωσης που χαρακτηρίζουν την "Αυλή".
Ωστόσο,στο συγκεκριμένο έργο ο Καμπανέλλης κάνει ένα βήμα προς τα εμπρός, καθώς από την ηθογραφία προχωρεί στη διαχείριση πιο σύνθετων προβλημάτων. Παράλληλα οι χαρακτήρες και οι μεταξύ τους συγκρούσεις διαγράφονται τώρα με μεγαλύτερη σαφήνεια, ενώ όλα τα πρόσωπα δικαιολογούν με πειστικό τρόπο το ψυχολογικό τους υπόβαθρο.
Οι δυο χώροι,όπου διαδοχικά διαδραματίζεται η υπόθεση του έργου, παντρεύουν τις δυο κυρίαρχες τάσεις της παράδοσης: τη λαϊκή της αυλής και την αστική του κλειστού σαλονιού.Σύμφωνα με τις κριτικές επισημάνσεις τόσο στην "Ηλικία της Νύχτας", όσο και στα υπόλοιπα έργα της τριλογίας κυριαρχούν με καταλυτικό τρόπο εικόνες που σχετίζονται με τα εθνικά μας σύνδρομα, την αίσθηση να είσαι εξόριστος στον τόπο σου, τη βουλιμία για το κέρδος, την κερδοσκοπία ως πολιτική βούληση, το αγοραίο αίσθημα και την αναισθησία της αγοράς και το όνειρο κόντρα στην πραγματικότητα, μια πραγματικότητα που δολοφονεί τα όνειρά μας.
Το έργο ηχογραφήθηκε για την Κρατική Ραδιοφωνία το 1988, σε σκηνοθεσία Β.Παπαβασιλείου. Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Αστεριάδης Δημήτρης, Βάσω Σακελλάρη, Βόγλης Γιάννης, Καπετάνιος Γιάννης, Ρήγας Γιάννης, Γκόνης Θοδωρής, Ζαλμάς Σταύρος, Κοκκίδου Ελένη, Παπαδημητρίου Μάνια, Φιλιππίδης Πέτρος, Σακελλαροπούλου Αλεξάνδρα, Σώζος Χάρης, Υφάντης Τάσος.
1 σχόλιο:
Συγκλονιστικό έργο, όπως και άλλα του Καμπανέλλη. Είδα σε επανάληψη από το Θέατρο της Δευτέρας "ΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΠΟΔΙΑ ΤΟΥ ΤΡΑΠΕΖΙΟΥ". Επίκαιρο και "επώδυνο" όσο ποτέ. Αν το βρείτε αναρτήστε το, αξίξει. Ευχαριστώ πολύ για όλα. Με αφοσίωση, Μαρίτα
Δημοσίευση σχολίου