Με τον τίτλο Κύρου Παιδεία φέρεται σπουδαίο σύγγραμμα της αρχαιότητας που συνέγραψε ο Αθηναίος ιστορικός Ξενοφών, που αποτελείται από οκτώ βιβλία στα οποία περιγράφει τον βίο και τα κατορθώματα του Πέρση Βασιλέως Κύρου Β΄ του επονομαζόμενου Μέγα.
Στο σύγγραμμα αυτό, ο Ξενοφών, πέρα από την ανατροφή του Κύρου, εξετάζει και ολόκληρη τη ζωή του καθώς και τον τρόπο της διοίκησης και την οργάνωση που εφάρμοσε στην αχανή αυτοκρατορία του, που για την τότε εποχή δίκαια και αποκλήθηκε Μέγας.
Για το ραδιοφωνο: Γιώργος Θεοδοσιάδης - Ηχογράφηση: 1964
Παίζουν οι ηθοποιοί: Ανδρέας Φιλιππίδης, Γιώργος Μάζης, Σταρένιος, Αντιγόνη Γλυκοφρύδη, Νίκος Τζόγιας, Γιάννης Αποστολίδης, Σταύρος Ρωμανός, Δημήτρης Βορρές, Νάσος Κεδράκας, Χρήστος Τσάγκας, Λουκιανός Ροζάν, Γιώργος Τζώρτζης, Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Γιώργος Πλούτης,
Ο ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΤΟΥ ΚΥΡΟΥ
Ο “Κύλινδρος του Κύρου του Μεγάλου” θεωρείται ότι αποτελεί τον πρώτο καταστατικό χάρτη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Κατασκευάστηκε μετά από διαταγή του Πέρση βασιλιά Κύρου Β’ του Μεγάλου, είναι φτιαγμένος από πηλό και πάνω του είναι γραμμένο στην ακκαδική σφηνοειδή γραφή ένα ολόκληρο κέιμενο.
Ανακαλύφθηκε στην περιοχή της Βαβυλώνας το 1878, από τον ασσύριο αρχαιολόγο Χορμούζν Ρασάμ, στα θεμέλια του ναού Εσαγίλα, του κύριου ναού της Βαβυλώνας, μέσα στον οποίο είχε τοποθετηθεί. Ο κύλινδρος έχει μήκος 23 εκτοστά και διάμετρο 11 εκατοστά ενώ χρονολογείται περί τα 539 π.Χ., χρονιά που ο βασιλιάς των Περσών Κύρος ο Μεγάλος, κατέλαβε την Βαβυλώνα και ανέτρεψε τον βασιλιά της Ναβονίδη. Στο κείμενο του κυλίνδρου, ο Κύρος καταγγέλλει τον Ναβονίδη ενώ περιγράφει πως ο ίδιος βελτίωσε τη ζωή των πολιτών της Βαβυλώνας.
Το κείμενο του κυλίνδρου
Γραμμένο σε πρώτο ενικό πρόσωπο, διαβάζουμε
“Είμαι ο Κύρος, o βασιλιάς του κόσμου, o μεγάλος βασιλιάς, o δυνατός βασιλιάς, βασιλιάς της Βαβυλώνας, o βασιλιάς των Σουμέριων και των Ακκάδων, o βασιλιάς των τεσσάρων τετάρτων γιος του Καμβύση, του μεγάλου βασιλιά, του βασιλιά του Ανσάν, εγγονός του Κύρου, μεγάλου βασιλιά, βασιλιά του Ανσάν, απόγονος του Τεΐσπή, μεγάλου βασιλιά, βασιλιά του Ανσάν, από αιώνια γραμμή μοναρχών, των οποίων την ηγεσία αγάπησαν ο Μπελ και ο Ναμπού, των οποίων την μοναρχία επιθυμούν για να ευφρανθεί η καρδιά τους.
Όταν εισήλθα στην Βαβυλώνα με ειρηνικό τρόπο, εγώ ο πρίγκιπας της ειρήνης, ανέλαβα την κατοικία μου στο βασιλικό παλάτι μέσα σε χαρά και ευτυχία. Ο Μαρδούκ, ο μεγάλος Κύριος, καθιέρωσε ως μοίρα για εμένα μια μεγαλόψυχη καρδιά που αγαπά την Βαβυλώνα, και ανταποκρίνομαι καθημερινά στη λατρεία του”.
Ακολούθως περιγράφονται τα διατάγματα που εξέδωσε ο Κύρος για την επιστροφή των εικόνων των θεών στους ναούς κάθε υποτεταγμένου λαού, ενώ αναφέρονται και τα μέτρα που πήρε για να βοηθήσει την αποκατάσταση των ναών και την επιστροφή των ανθρώπων στις πατρίδες τους.
Το Βρετανικό Μουσείο και το αίτημα επιστροφής στην πατρίδα του!
Το σπάνιο αυτό αρχαίο αντικείμενο, τις τελευταίες δεκαετίες είχε μεταφερθεί στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου. Πολλοί ιστορικοί θεωρούν ότι το έκθεμα ανήκει στο Ιράν, αλλά μεταφέρθηκε στη Βρετανία.
Γι αυτό και ο Οργανισμός Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Ιράν, ζήτησε από τους υπεύθυνους του Μουσείου να το επιστρέψουν στην πατρίδα του! Εκείνοι διαβεβαίωσαν ότι έβλεπαν με θετική διάθεση ένα τέτοιο ενδεχόμενο, αλλά ο χρόνος κυλούσε χωρίς κάποια ουσιαστική κίνηση.
Αυτό είχε οδηγήσει τον Οκτώβριο του 2009, σε σκληρές ανακοινώσεις που μεταξύ άλλων ανέφεραν : “Το Ιράν σκέφτεται να κόψει τους δεσμούς του με το Βρετανικό Μουσείο αλλά και να ζητήσει από Διεθνείς Οργανισμούς, όπως η UNESCO, να επανεξετάσουν τις δικές τους σχέσεις μαζί του, αν το Μουσείο δεν τηρήσει την υπόσχεσή του να επιστρέψει έναν αρχαίο περσικό θησαυρό εκεί που ανήκει”.
Λίγο αργότερα το Ιράν είχε απαιτήσει από το Βρετανικό Μουσείο αποζημίωση 300.000 δολαρίων αφού όπως είχαν ανακοινώσει αξιωματούχοι της χώρας, αυτό ήταν το ποσό που δαπανήθηκε προκειμένου να εκτεθεί ο συγκεκριμένος αρχαιολογικός θησαυρός.
Ευχαριστούμε ιδιαίτερα για την προσφορά σας.Ελπίζουμε σε συνέχεια κι άλλων,πιθανών εκπομπών αρχαίου και ελληνιστικού λόγου!
ΑπάντησηΔιαγραφή