(Born Yesterday - 1946)
Το έργο γραμμένο μετά τον πόλεμο (1946), είναι μια σάτιρα των ηθών της πολιτικής ζωής των Η.Π.Α.
Ένα αμόρφωτο και άπραγο κορίτσι, φιλενάδα ενός αυτοδημιούργητου επιχειρηματία, "ανατίθεται" από τον φίλο της, σε κάποιον για να εκπαιδευτεί. Το αποτέλεσμα είναι τόσο θετικό που τελικά το κορίτσι γίνεται τόσο έξυπνο και σοφό, ώστε να μπορεί να ελέγχει απόλυτα το περιβάλλον του.
Στην Ελλάδα, παρουσιάστηκε με διάφορους τίτλους (πρωτότυπος τίτλος "Γεννημένη Χθες") : "Έξυπνοι και κουτοί - 1947", " Ο λαός εκπαιδεύεται", και σε ελεύθερη διασκευή από τον Ι. Καμπανέλλη "Ένα κουτό κορίτσι", "Η Παναγία των δολαρίων".
Μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 1950, (Born Yesterday,) χαρίζοντας το πρώτο Α' Όσκαρ ερμηνείας στην Judy Holliday, και το 1994 ("Θηλυκό μυαλό") με τον John Goodman και την Melanie Griffith.
"Νομίζω ότι το θέμα είναι τόσο αιώνιο και παλιό, ότι και ο μύθος του Πυγμαλίωνα που την ενέπνευσε. Από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας πολλές φορές αυτός ο μύθος, αρχέτυπος, εντάσσεται μέσα στην εποχή και γίνεται το κλειδί που πάνω του τονίζεται μια νέα μουσική. Από τους Λατίνους ως το "Σχολείο γυναικών" του Μολιέρου, από την "Στρίγγλα" του Σαίξπηρ ως τον "Πυγμαλίωνα" του Σω, από την "Γαλατεία" του Σπύρου Βασιλειάδη ως τον Σαριντού και τον Κάνιν, το θέμα εκδηλώνεται πότε με σοφία, πότε με αφέλεια διερευνώντας το πρόβλημα της μεταμόρφωσης του ατόμου μέσα από κάποιες διαδικασίες ένταξής του σ' ένα ορισμένο περιβάλλον.
..................
Ο Κάνιν ουσιαστικά διασκευάζει τον Σω ελεύθερα, αλλά πιστά ως ένα σημείο, μόνο που είναι υποχρεομένος να κινηθεί μέσα στους κανόνες του αμερικανικού συνταγολογίου και κάνει νερά υποκύπτοντας σ' ένα αντιδραστικό ρομαντισμό."
- Κ. Γεωργουσόπουλος - ΤΟ ΒΗΜΑ 1977
"........
Ωσάν ο τύπος του μεγαλοβιομηχάνου που εξαγοράζει βουλευτάς και του βουλευτού που εξαγοράζεται από μεγαλοβημιοχάνους να ήταν άγνωστος στα αγνά μας χώματα! Μα δεν είναι πολύ καιρός που ο τύπος απεκάλυψε καναδυό παρόμοια σκάνδαλα. Οι δε παροικούντες στην Ιερουσαλήμ γνωρίζουν και άλλες δέκα τουλάχιστον βρομοδουλειές που, άγνωστο γιατί, δεν απεκαλύθφησαν ακόμα.
Αν λοιπόν αλλάζαμε μόνον τα ονόματα και τον τόπο δράσεως του "Έξυπνοι και Κουτοί" επί το ελληνικότερον, ο πληροφορούμενος θεατής θα είχε την εντύπωση πως τα επί σκηνής συμβαίνουν στην σημερινή Αθήνα και όχι στην Ουάσιγκτων.
.........
Από την πλευρά της θέσεώς του, το έργο του Κάνιν, χωρίς να είναι αριστούργημα, είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον. Το φαινόμενον ενός σάπιου πολιτικο-οικονομικού κόσμου που εκπορνεύει το αγνό αίσθημα της Δημοκρατίας στα ιδιοτελή του συμφέροντα, είναι όλων των λαών και των εποχών."
- Μ. Καραγάτσης - ΒΡΑΔΥΝΗ 1947
ΠΑΙΖΟΥΝ ΜΕ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΠΟΥ ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΙ:
Αφηγητής .... Μάκης Ρευματάς
Paul Verrall .... Γιώργος Τσιτσόπουλος
Helen .... Κατερίνα Μπόμπου
Eddie Brock .... Χρήστος Κωνσταντόπουλος
Υποδιευθυντής .... Δημήτρης Κοντογιάννης
Harry Brock .... Βασίλης Κανάκης
Eddie Devery .... Χρήστος Δοξαράς
Norval Hedges .... Κώστας Σαντοριναίος
Mrs. Hedges .... Λούλα Ιωαννίδου
Ένας μικρός .... Κώστας Φραγκόπουλος
Billie Dawn .... Ελένη Ανουσάκη
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Ζώη Γιακουμή
ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ/ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λάμπρος Κωστόπουλος
ηχογράφηση 1972
* Ο Garson Kanin (1912 - 1999), συγγραφέας, σεναριογράφος και σκηνοθέτης της χρυσής εποχής του Χόλλυγουντ (A Double Life - 1947 , Adam's Rib - 1949, Pat and Mike - 1952) τιμήθηκε με το Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ, για το Τhe True Glory (1946). Μετέφερε στο θέατρο και στον κινηματογράφο το "Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ".
"Νομίζω ότι το θέμα είναι τόσο αιώνιο και παλιό, ότι και ο μύθος του Πυγμαλίωνα που την ενέπνευσε. Από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας πολλές φορές αυτός ο μύθος, αρχέτυπος, εντάσσεται μέσα στην εποχή και γίνεται το κλειδί που πάνω του τονίζεται μια νέα μουσική. Από τους Λατίνους ως το "Σχολείο γυναικών" του Μολιέρου, από την "Στρίγγλα" του Σαίξπηρ ως τον "Πυγμαλίωνα" του Σω, από την "Γαλατεία" του Σπύρου Βασιλειάδη ως τον Σαριντού και τον Κάνιν, το θέμα εκδηλώνεται πότε με σοφία, πότε με αφέλεια διερευνώντας το πρόβλημα της μεταμόρφωσης του ατόμου μέσα από κάποιες διαδικασίες ένταξής του σ' ένα ορισμένο περιβάλλον.
..................
Ο Κάνιν ουσιαστικά διασκευάζει τον Σω ελεύθερα, αλλά πιστά ως ένα σημείο, μόνο που είναι υποχρεομένος να κινηθεί μέσα στους κανόνες του αμερικανικού συνταγολογίου και κάνει νερά υποκύπτοντας σ' ένα αντιδραστικό ρομαντισμό."
- Κ. Γεωργουσόπουλος - ΤΟ ΒΗΜΑ 1977
"........
Ωσάν ο τύπος του μεγαλοβιομηχάνου που εξαγοράζει βουλευτάς και του βουλευτού που εξαγοράζεται από μεγαλοβημιοχάνους να ήταν άγνωστος στα αγνά μας χώματα! Μα δεν είναι πολύ καιρός που ο τύπος απεκάλυψε καναδυό παρόμοια σκάνδαλα. Οι δε παροικούντες στην Ιερουσαλήμ γνωρίζουν και άλλες δέκα τουλάχιστον βρομοδουλειές που, άγνωστο γιατί, δεν απεκαλύθφησαν ακόμα.
Αν λοιπόν αλλάζαμε μόνον τα ονόματα και τον τόπο δράσεως του "Έξυπνοι και Κουτοί" επί το ελληνικότερον, ο πληροφορούμενος θεατής θα είχε την εντύπωση πως τα επί σκηνής συμβαίνουν στην σημερινή Αθήνα και όχι στην Ουάσιγκτων.
.........
Από την πλευρά της θέσεώς του, το έργο του Κάνιν, χωρίς να είναι αριστούργημα, είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον. Το φαινόμενον ενός σάπιου πολιτικο-οικονομικού κόσμου που εκπορνεύει το αγνό αίσθημα της Δημοκρατίας στα ιδιοτελή του συμφέροντα, είναι όλων των λαών και των εποχών."
- Μ. Καραγάτσης - ΒΡΑΔΥΝΗ 1947
ΠΑΙΖΟΥΝ ΜΕ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΠΟΥ ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΙ:
Αφηγητής .... Μάκης Ρευματάς
Paul Verrall .... Γιώργος Τσιτσόπουλος
Helen .... Κατερίνα Μπόμπου
Eddie Brock .... Χρήστος Κωνσταντόπουλος
Υποδιευθυντής .... Δημήτρης Κοντογιάννης
Harry Brock .... Βασίλης Κανάκης
Eddie Devery .... Χρήστος Δοξαράς
Norval Hedges .... Κώστας Σαντοριναίος
Mrs. Hedges .... Λούλα Ιωαννίδου
Ένας μικρός .... Κώστας Φραγκόπουλος
Billie Dawn .... Ελένη Ανουσάκη
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Ζώη Γιακουμή
ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ/ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λάμπρος Κωστόπουλος
ηχογράφηση 1972
* Ο Garson Kanin (1912 - 1999), συγγραφέας, σεναριογράφος και σκηνοθέτης της χρυσής εποχής του Χόλλυγουντ (A Double Life - 1947 , Adam's Rib - 1949, Pat and Mike - 1952) τιμήθηκε με το Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ, για το Τhe True Glory (1946). Μετέφερε στο θέατρο και στον κινηματογράφο το "Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ".
Για το έργο και το κείμενο ευχαριστούμε πολύ τον ΓΧ από την Θεσ/κη.
Eυχαριστώ απ τα βάθη της καρδιάς μου για τα πολύ ωραία έργα που ανεβάζετε στο site (το οποίο site θεωρώ ως όαση πολιτισμού για μικρούς και μεγάλους )
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιώργος Τσομπανίδης
Θεσσαλονίκη -30 χρονών
Η ευχαρίστηση και η χαρά είναι και δική μας, αγαπητέ Γιώργο. Είναι μεγάλη μας τιμή, που μας έχεις δώσει τέτοια θέση στην εκτίμησή σου
ΑπάντησηΔιαγραφή