Παρασκευή 31 Δεκεμβρίου 2010

ΟΙ ΚΕΡΑΤΑΔΕΣ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΗ ΤΣΙΚΛΗΡΟΠΟΥΛΟΥ



ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΓΟΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ
Αφού τα λόγια δεν έδωσαν τη λύση, βγήκαν τα μαχαίρια!

Το ένα τραβήχτηκε για να υπερασπιστεί τα ιερά και τα όσια του Μήτσου (γυναίκα-σπίτι-οικογένεια) και το άλλο τη μαγκιά του τραμπούκου ΕΣΑτζή. Και όλα αυτά κάτω από το βλέμμα του «Γιώργαρου», του αρχηγού δικτάτορα Παπαδόπουλου, παραμονή πρωτοχρονιάς. Μια συμβολική ημέρα, γιατί κλείνονται οι λογαριασμοί με το παρελθόν κι ανοίγεται η πόρτα για το μέλλον, το όποιο μέλλον.

Ποιοι είναι οι συνδετικοί κρίκοι ανάμεσα στα πρόσωπα του δράματος;
Πώς έχουν σκεφτεί να κάνουν ρεβεγιόν και τι ανατρέπει τα σχέδια τους;
Ποιο νήμα συνδέει ζωές του πολιτικού περιθωρίου με το "κοινωνικό" περιθώριο;
Ο Τσικληρόπουλος αποδεικνύει για άλλη μια φορά τη μαστοριά του, «ζωγραφίζοντας» τα πρόσωπα του έργου λέξη τη λέξη που ξεστομίζουν για να φανούν οι εμμονές τους, τα όνειρα τους, οι συμβιβασμοί και οι σκατοχαρακτήρες κάποιων, προϊδεάζοντας από την αρχή ότι κάτι κακό θα γίνει. Είναι αυτό που λέμε: «Μύριζε μπαρούτι από μακριά» 

Τα πρόσωπα του έργου:
Γιάννης Μόρτζος, Σταύρος
Βασσίλης Κολοβός, Μιλτιάδης
Θέμις Μπαζάκα, Μάρω
Ελένη Ράντου, Νίτσα
Γιάννης Δεγαΐτης, Τρύφων
Μαίρη Κουτσούκου, Σοφία
Βασίλης Τσάγκλος, Μήτσος
Η σκηνοθεσία είναι του Κωστή Τσώνου.




ΖΗΤΑΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΣΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΗΧΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΩΛΕΙΑ ΜΕΡΟΥΣ ΤΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ. ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΛΛΗ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΑΡΧΕΙΑ ΠΟΥ ΔΙΑΘΕΤΟΥΜΕ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ. ΕΓΙΝΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΡΑΣΤΗ ΤΟΥ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ κ. ΜΕΛΙΟ ΝΙΚΑ , ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΠΡΟΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΙΜΟΤΑΤΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ ΤΟΥ!

Τρίτη 28 Δεκεμβρίου 2010

Έλληνες Ηθοποιοί Διαβάζουν Ποιήματα


Εορταστική Ανάρτηση 3η

Έλληνες Ηθοποιοί Διαβάζουν Ποιήματα

Η σημερινή ανάρτηση όπως κι η προηγούμενη δεν είναι αμιγώς θεατρικού περιεχομένου αλλά με τον έναν ή τον άλλο τρόπο συνδέεται με πρόσωπα του θεάτρου. Ψάχνοντας κανείς στα δισκοπωλεία θα διαπιστώσει ότι υπάρχουν σειρές ποιητικών συλλογών τις απαγγελίες των οποίων κάμνουν οι ίδιοι οι ποιητές. Τι γίνεται όμως όταν γνωστοί ηθοποιοί διαβάζουν ποιήματα και δίνουν κάτι από το ταλέντο τους συμπληρώνοντας με αυτόν τον τρόπο την υπέροχη ποιητική γραφή;

Είναι γνωστή η αγάπη που έτρεφε η Έλλη Λαμπέτη στην ποίηση του Καβάφη κι οι απαγγελίες που είχαν γίνει για λογαριασμό του Τρίτου Προγράμματος όταν τη διεύθυνση του σταθμού κατείχε ο Μ. Χατζιδάκις.  Όμως δεν είναι το ίδιο γνωστές κι οι απαγγελίες του Δημήτρη Χορν σε ποιήματα του Καρυωτάκη, Α. Μπάρα, Κ.Π. Καβάφη ή  της ιδιαίτερα αγαπημένης του Δ. Ζευγώλη.  Από την άλλη, ο Ν. Περγιάλης κι ο Γ. Κιμούλης διαβάζουν τον ποιητή των θαλασσών, Ν. Καββαδία ενώ ο η Ειρήνη Παππά, η Τόνια Καράλη κι η Όλια Λαζαρίδου διαβάζουν ποιήματα γεμάτα φως και χρώματα ελληνικά όπως τα γέννησε  η έμπνευση του Ο. Ελύτη.  Κι ανάμεσα σε όλους  αυτούς μπερδεύεται ο Πέτρος Φυσσούν  και διαβάζει τον δικό του αγαπημένο, Γιώργο Σέφερη. Έπειτα παίρνουνε πάλι τη σειρά η Όλια Λαζαρίδου με την Ειρήνη Παππά και διαβάζουν τον πάντα επίκαιρο Σολωμό.


Χαρίστε μια ποιητική συλλογή στους αγαπημένους σας και γνωρίστε μαζί τους την ελληνική ποίηση που είναι τόσο πλούσια όσο κι η λαλιά μας.  Στη χώρα τούτη το θεατρικό κείμενο δεν αναπτύχθηκε τόσο όσο στα υπόλοιπα Ευρωπαϊκά κράτη  μα η ποίηση υπήρχε πάντοτε στη μακραίωνη ιστορία μας. 

 Ο ερχομός του καινούριου χρόνου ας γίνει αφετηρία για καθετί που μέχρι τώρα δεν καταφέρατε να πραγματοποιήσετε.  Η ομάδα του Radio Theatre σας εύχεται  2011 ώρες (τουλάχιστον!) ραδιοφωνικού θεάτρου για τη νέα χρονιά!


ΘΕΡΜΕΣ ΕΥΧΕΣ

Τετάρτη 22 Δεκεμβρίου 2010

Ευχές & Παραμύθια

Εορταστική Ανάρτηση 2η

Παραμύθια για μια μικρούς και μεγάλους

Πριν μερικά χρόνια κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου ένα τολμηρό πρότζεκτ (για τα ελληνικά ραδιοφωνικά δεδομένα) έλαβε χώρα. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό που υπήρχε, γνωστοί  καταξιωμένοι τραγουδιστές διάβασαν παραμύθια ή διηγήματα συνοδεία ήχων φλάουτου κι άλλων πνευστών. Εκείνο που κάνει ιδιαίτερα ξεχωριστό τούτο το συλλεκτικό – αρχειακό υλικό είναι η συμμετοχή του Πετρολούκα Χαλκιά. Παραμύθια μεταξύ άλλων διαβάζουν η Φαραντούρη, ο Λιδάκης, η Βέττα κι αρκετοί άλλοι σπουδαίοι καλλιτέχνες ενώ μουσική παίζουν εξίσου καταξιωμένοι καλλιτέχνες.
            Η προσπάθεια αυτή δεν επαναλήφθηκε κι όσοι πρόλαβαν κι άκουσαν εκείνες τις δεκάλεπτες διακοπές της ροής του προγράμματος σίγουρα θα θυμούνται με νοσταλγία το όλο εγχείρημα. Κατεβάστε το αρχείο κι ακούστε μαζί με τα παιδιά, ανίψια ή εγγόνια σας αυτή τη συλλογή από τα δέκα παραμύθια. Κλείστε τις τηλεοράσεις κι εισάγετέ τα στον κόσμο της αφήγησης και γιατί όχι στο χώρο του ραδιοθεάτρου;



Η ομάδα του RadioTheatre εύχεται σε όλους σας
  
ΚΑΛΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ ΜΕ ΥΓΕΙΑ

*Η σημερινή ανάρτηση αφιερώνεται στα παιδιά (μικρά ή μεγαλύτερα) κι όλους εκείνους που πιστεύουν ότι τα παραμύθια έχουν εκπαιδευτικό ρόλο. Στους δασκάλους μου…

Κυριακή 19 Δεκεμβρίου 2010

Διπλή Εορταστική Ανάρτηση!


Περάσαμε τις 100.000 επισκέψεις!
Με μεγάλη ικανοποίηση πριν από λίγες μέρες διαπιστώσαμε ότι οι επισκέψεις στο μπλογκ μας τη φετινή χρονιά ξεπέρασαν τις 100000.
Σας ευχαριστούμε θερμά που αγκαλιάσατε με τόση αγάπη την προσπάθειά μας. Ιδιαίτερα ευχαριστούμε εσάς που ανοίξατε τα αρχεία σας και μοιράζεστε μαζί μας τους δικούς σας θησαυρούς. Αυτό αποτέλεσε για όλους μας το πιο εντυπωσιακό φαινόμενο. Έλληνες από όλα τα μήκη και πλάτη της υφηλίου δηλώνετε το παρόν σας, γεγονός που είναι πέρα για πέρα ενθαρ–ρυντικό για όλους μας.
Θα ακολουθήσει μια σειρά από σπάνιες –συλλεκτικές ως προς το περιεχόμενο– αναρτήσεις, αντίδωρο στην αγάπη και στην αποδοχή μας επιφυλάξατε!
Παραμείνατε «συντονισμένοι», έρχονται τα δώρα…
Οι διαχειριστές του RADIO-THEATRE
ΙΖΑ, estragon, nikolaskoul, Σείριος, Ρίθμη Σισίχου

================================================================

Επετειακή Ανάρτηση 1η

Αλέξης Μινωτής σε Μεγάλους Ρόλους

Ο Αλέξης Μινωτής διακρίθηκε στο χώρο του θεάτρου τόσο για το εύρος και την γκάμα των ρόλων που έπαιξε όσο και για το γεγονός ότι δεν έκανε ποτέ «εκπτώσεις» επί των επιλογών του. Μαζί με τη σύντροφο της ζωής του Κατίνα Παξινού ανέβαζαν έργα, οι παραστάσεις κι οι ερμηνείες των οποίων παρέμειναν μνημειώδεις κι αξεπέραστες ίσαμε τις μέρες μας. Ιδιαίτερα εξαντλητικές λέγεται πως ήταν οι πρόβες που σχετίζονταν με την προετοιμασία παραστάσεων αρχαίου ελληνικού δράματος. Ωστόσο αυτό που χαρακτηρίζει όσα από τα σωζόμενα θεατρικά αποσπάσματα είχαμε την τύχει να ακούσουμε είναι ο στεντόρειος λόγος κι ο τέλειος ρυθμός που διατρέχει την παράσταση. Για κάθε μεταφορά θεατρικού κειμένου επί σκηνής καταλυτικό ρόλο, εκτός από το κείμενο, παίζουν οι παύσεις του λόγου που κάμνει ο ίδιος ο ηθοποιός κι οι οποίες δεν αποτυπώνονται με κανέναν τρόπο στο χαρτί. Ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι τα σύμβολα στίξης καλούνται να κάμνουν αυτό που καλούμε «αποτύπωση του εκφερόμενου τρόπου ομιλίας» ποτέ ένα κείμενο δεν θα αποδοθεί άρτια αν ο ηθοποιός δεν έχει έσω μέτρο και ρυθμό. Ο Μινωτής (κι η Παξινού πολύ περισσότερο) υπήρξε χαρισματικός κι είχε τέλεια αίσθηση του θεατρικού ρυθμού και λόγου επί σκηνής.
Στη σημερινή, επετειακή ανάρτηση, θα ακούσουμε τον Αλέξη Μινωτή σε ηχογραφήσεις από δύο χαρακτηριστικά έργα της θεατρικής του πορείας. Ο ρόλος του Οιδίποδα σφράγισε την θεατρική του καριέρα κι είναι ο ρόλος που αγαπήθηκε περισσότερο από τον ίδιο. Δούλεψε κοπιαστικά πάνω σε κάθε λεπτομέρεια του ρόλου αυτού κι άφησε παρακαταθήκη σε όλους μας την ερμηνεία του. Στα έργα «Οιδίπους Τύραννος» κι «Οιδίπους επί Κολωνώ» από όπου και τα αποσπάσματα της σημερινής μας ανάρτησης επαληθεύεται περίτρανα λόγος για τον οποίο οι σπουδαίοι ηθοποιοί ακόμη κι όταν φεύγουν από κοντά μας δε φεύγουν από τις κουβέντες μας και γίνονται σημείο αναφοράς.

Καλές ακροάσεις και καλές γιορτές σε όλους!



Δευτέρα 13 Δεκεμβρίου 2010

Ο ΕΓΓΛΕΖΟΣ, του Μπάμπη Τσικληρόπουλου


" Ε, πεθαμένοι άνθρωποι είμαστε, ρε Καλλιόπη, μπορείς να πεις την αλήθεια"
ΑΚΡΟΑΣΗ ΑΠΟ ΕΝΗΛΙΚΕΣ





Ο αιφνίδιος θάνατος σε τροχαίο (εσκεμμένος άραγε;) ενός ζευγαριού και η άφιξή τους στον άλλο κόσμο, δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για μια ενδοσκόπηση της κοινής τους συζυγικής ζωής. Και καθώς το κουβάρι ξεσφίγγει αρχίζουν να πέφτουν από μέσα του πρόσφατα και παλιότερα γεγονότα, που ματώνουν με τις αλήθειες τους αλλά και πρόσωπα που έχουν καταρρακώσει διαχρονικές αξίες. Όλα αυτά μέσα σε ένα τοπίο, όπου μπλέκονται το όνειρο και η πραγματικότητα, το χτες με το τώρα και το πιθανό αύριο.
Είναι ένα έργο που δεν χρονοτριβεί καθόλου να μπει στο θέμα του, γιατί έχει να πει πολλά και να ξεδιαλύνει το μυστήριο με τον Εγγλέζο. Σε αιφνιδιάζει από την αρχή και κρατά εντελώς αμείωτο το ενδιαφέρον σου, ωσότου ακούσεις την τελευταία «λυτρωτική» φράση. ΑΡΑΓΕ ΕΚΕΙ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ ΤΟ ΕΡΓΟ Ή ΜΗΠΩΣ ΕΚΕΙ ΑΡΧΙΖΕΙ; ΜΗΠΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΕΝΩΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΣΕ ΕΝΑ ΠΡΩΘΥΣΤΕΡΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ;
Ο Τσικληρόπουλος "χτίζει" σιγά σιγά και βασανιστικά - για εμάς -την ιστορία του, με μεγάλη μαστοριά. Δεν αποτελεί λοιπόν κομπασμό από την πλευρά μας να ισχυριζόμαστε ότι ανήκουμε στους θαυμαστές του συγγραφέα και ενώνουμε τον προσωπικό μας ενθουσιασμό  με τις διθυραμβικές κριτικές για άλλα έργα του που ανέβηκαν στο σανίδι όπως το «ΩΧ, ΤΑ ΝΕΦΡΑ ΜΟΥ»
Αγαπητοί φίλοι του Θεάτρου στο Ραδιόφωνο σας παραδίδουμε στη μαγική θεατρική γραφή του Μπάμπη Τσικληρόπουλου. Καλή σας ακρόαση! 
Ακούστε το χωρίς τα παιδιά σας!

Λίγα λόγια για το συγγραφέα. Ο Μπάμπης Τσικληρόπουλος γεννήθηκε στον Πύργο Ηλείας το 1939 και ανήκει στη μεταπολιτευτική γενιά των συγγραφέων που ακολούθησαν τη διαδρομή από το θέατρο του παραλόγου στην καταγραφή περιθωριακών φαινομένων του νεοελληνικού βίου
Τα Θεατρικά του έργα είναι: Η ΕΚΠΛΗΞΗ, ΤΟ ΥΠΟΓΕΙΟ , Η ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ, ΟΙ ΚΕΡΑΤΑΔΕΣ, ΛΕΓΕ ΜΗΤΣΟ (μαζί με Ευθυμιάδη και Σκούρτη), Ο ΚΥΡΙΟΣ, ΟΙ ΓΙΓΑΝΤΕΣ, ΣΑΛΤΟ ΜΟΡΤΑΛΕ, ΩΧ,ΤΑ ΝΕΦΡΑ ΜΟΥ, ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΘΕΑΤΕΣ, ΟΥΡΣΟΥΛΑ, ΚΡΑΥΓΕΣ ΚΥΡΙΩΝ, Ο ΚΗΠΟΣ ΜΕ ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ
Ο ΕΓΓΛΕΖΟΣ :
Πρώτη ραδιοφωνική μετάδοση 1989
Σκηνοθεσία Χρήστου Σιοπαχά
Παίζουν οι ηθοποιοί: Άννα Μακράκη, Γιώργος Κέντρος, Χάρης Εμμανουήλ και Μελίνα Μποτέλη
Διάρκεια: 1 ώρα 37λεπτά




ΖΗΤΑΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΣΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΗΧΟΥ ΤΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ. ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΙΤΕ ΟΤΙ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΕ ΚΑΣΕΤΑ ΑΠΟ ΤΟ 1989 ΚΑΙ Η ΕΓΓΡΑΦΗ ΕΙΝΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ. ΕΓΙΝΕ ΒΕΒΑΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΡΑΣΤΗ ΤΟΥ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ κ. ΜΕΛΙΟ ΝΙΚΑ , ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΠΡΟΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΙΜΟΤΑΤΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ ΤΟΥ!




Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου 2010

ΑΡΣΕΝΙΚΟ ΚΑΙ ΠΑΛΙΑ ΔΑΝΤΕΛΑ ΤΟΥ ΤΖΟΤΖΕΦ ΚΕΣΕΡΛΙΝΓΚ

Το σημερινό μας έργο γράφτηκε το 1939. Το 1941 ξεκίνησε να παίζεται στο Μπρόντγουαίη, στο θέατρο Fulton με τεράστια επιτυχία. Οι παραστάσεις σταμάτησαν το 1944 και τον ίδιο χρόνο προβλήθηκε στις κινηματογραφικές αίθουσες με εξίσου μεγάλη επιτυχία. Κλασικό πια έργο, μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες και παίζεται ακόμα και σήμερα.


Πρόκειται για μια μαύρη κωμωδία με κεντρικό ήρωα τον Mortimer Brewster, θεατρικό κριτικό που μισεί το θέατρο και πρέπει να τα βγάλει πέρα με την τρελή οικογένειά του και την τοπική αστυνομία του Brooklyn στη Νέα Υόρκη. Η οικογένειά του αποτελείται από τις δύο γεροντοκόρες θείες του που έχουν χόμπι και θεωρούν ότι επιτελούν θεάρεστο έργο να ξεκουράζουν μοναχικούς ηλικιωμένους άντρες, στους οποίους νοικιάζουν δωμάτιο στο σπίτι τους, με ένα ποτήρι σπιτικό κρασί που περιέχει αρσενικό, στρυχνίνη και μία σταλίτσα υδροκυάνιο. Υπάρχει και ο αδελφός του που πιστεύει ότι είναι ο Τέντυ Ρούσβελτ και περνάει το χρόνο του σκάβοντας αναχώματα για το κανάλι του Παναμά, στο υπόγειο του σπιτιού. Αυτά βέβαια τα αναχώματα χρησιμοποιούν οι δύο ηλικιωμένες θείες του για να θάβουν τα θύματά τους. Η κωμωδία όμως εξελίσσεται από το σημείο που εμφανίζεται ο τρίτος αδελφός Τζόναθαν Μπριούστερ. Ο Τζόναθαν είναι ένας ψυχοπαθής δολοφόνος και μαύρο πρόβατο για την οικογένεια. Ο Τζόναθαν έχει υποβληθεί σε μία σειρά πλαστικών επεμβάσεων, για να κρύψει την πραγματική του ταυτότητα. Οι επεμβάσεις έγιναν όλες από τον φίλο και συνεργάτη του αλλά και πιστό ακόλουθό του Γερμανό δόκτορα Αϊνστάιν. Τώρα μοιάζει με τον ήρωα του μυθιστορήματος της Μαίρης Σέλεϊ: Φρανκενστάιν.
Ένα λογοτεχνικό έργο που, αν και γράφτηκε το 1816, επηρέασε και συνεχίζει να επηρεάζει τον κινηματογράφο όσο λίγα λογοτεχνικά έργα με τις κινηματογραφικές μεταφορές του να εκτείνονται από τη φρίκη στην κωμωδία!

ΤΖΟΖΕΦ ΚΕΣΣΕΡΛΙΝΓΚ
Ο Τζόζεφ Ότο Κέσσερλινγκ ήταν αμερικάνος συγγραφέας και θεατρικός συγγραφέας. Γεννήθηκε στις 21 Ιουλίου 1902 στη Νέα Υόρκη. Η οικογένειά του είχε γερμανική καταγωγή. Στα 20 του έκανε μαθήματα φωνητικής και σκηνοθεσίας. Από το 1933 άρχισε να δουλεύει αποκλειστικά ως συγγραφέας. Αρκετά του έργα παίχτηκαν στο Μπρόντγουαίη, Wisdom in Women (1935, Four Twelves are 48 (1951), and Mother of that Wisdom (1963). Αλλά το έργο με το οποίο έμεινε γνωστός στο ευρύ κοινό, είναι το Arsenic and Old Lace , (Αρσενικό και παλιά δαντέλα). Αυτή η μαύρη κωμωδία τον έκανε διάσημο παγκοσμίως και ήταν το μόνο του έργο που είχε (τόσο μεγάλη) απήχηση.
Πέθανε στη Νέα Υόρκη το 1967.
Το 1980 καθιερώθηκε το Βραβείο θεατρικών συγγραφέων Κεσσερλινγκ, χρηματοδοτούμενο από τη χήρα του.


Μετάφραση και διασκευή για το ραδιόφωνο – Παύλος Μάτεσις
Μουσική επιμέλεια – Ολυμπία Κυριακάκη Λουκίσσα
Σκηνοθεσία – Κοραής Δαμάτης
Πρώτη μετάδοση: 21.5.1995
Παίζουν οι ηθοποιοί: Νέλλη Αγγελίδου, Ντίνα Κώνστα, Βασίλης Ρίσβας, Νίκος Μπουσδούκος, Μιχάλης Μητρούσης, Γιώργος Λέφας, Ακίνδυνος Γκίκας, Μπάμπης Γιωτόπουλος, Σοφία Κακαρελίδου, Κώστας Σπυρόπουλος, Γιώργος Σουξές.


 

Δευτέρα 6 Δεκεμβρίου 2010

ΜΙΑ ΠΕΡΙΕΡΓΗ ΥΠΟΘΕΣΙΣ του Μπερνάρντ



Κεντρικός ήρωας του έργου είναι ο δικηγόρος Χάρυ Φέντον, ο οποίος έχει ως αποστολή στη ζωή του να ρίχνει φως σε κάθε σκοτεινή υπόθεση. Τον ήρωα της σειράς, ερμηνεύει ο Γιώργος Παππάς. Η συγγραφή του έργου αποδίδεται σε κάποιον με το όνομα Μπέρναρντ. Η ηχογράφηση έγινε το 1956 για την εκπομπή «Το Θέατρο Συνεχείας», σε σκηνοθεσία Δημήτρη Κωνσταντινίδη.

Υπόθεση: Η επίσκεψη μιας μυστηριώδους γυναίκας στο γραφείο του Χάρυ Φέντον, θα κεντρίσει την περιέργεια του δικηγόρου. Η έρευνα που θα ακολουθήσει και κυρίως ένας φόνος, θα τον φέρει μπροστά σε μια περίεργη υπόθεση ....

Παίζουν: Γιώργος Παππάς, Δέσπω Διαμαντίδου, Γιάννης Αποστολίδης, Γιώργος Πλούτης, Σπύρος Ολύμπιος, Τάκης Γαλανός, Μιχάλης Μπούχλης, Θάλεια Καλλιγά, Έλλη Ξανθάκη, Καίτη Χρονοπούλου, Σταύρος Ρωμανός

*(σε κάποιο επεισόδιο, τον Γ. Παππά αντικαθιστά ο Μ. Μπούχλης)

* Ο Γιώργος Παππάς, ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς των δεκαετιών 1930-1950, ήταν γιος της ποιήτριας Θεώνης Δρακοπούλου (Μυρτιώτισσας). Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1903. Η πνευμονική του ευπάθεια τον οδήγησε να ακολουθήσει ένα ξεκούραστο επάγγελμα, αυτό του Γεωπόνου. Σπούδασε γεωπονία σε Ελβετία και Γαλλία. Επιστρέφοντας θα διορισθεί στις Γεωργικές Σχολές Λάρισας (1925) και Βυτίνας (1926), όπου θα παραμείνει για μικρό διάστημα. Φεύγοντας από την επαρχία θα εργαστεί ως διπλωματικός ακόλουθος, στη γαλλική πρεσβεία, αλλά σύντομα το ταλέντο του και το οικογενειακό περιβάλλον (η μητέρα του ήταν ηθοποιός της "Νέας Σκηνής"), τον οδηγεί προς τη σκηνή. Πρωτοεμφανίστηκε το 1931 με το θίασο του Μήτσου Μυράτ στον "Κύκνο" του Σόμερσετ Μομ. Διακρίθηκε αμέσως και σύντομα επιβλήθηκε ως στέλεχος και πρωταγωνιστής του θιάσου Κοτοπούλη, σημειώνοντας αλλεπάλληλες επιτυχίες. Θα δημιουργήσει το θρύλο του κομψού, κυνικού γόητα, και θα γίνει ο αγαπητός του κοινού. Η επιτυχία του, που πιθανόν γέννησε τον φθόνο, τον έφερε κατηγορούμενο, ως δεκεμβριανό "σφαγέα". Από το 1945, άλλοτε με δικούς του θιάσους και άλλοτε συνεργαζόμενος με άλλους θα ακολουθήσει χωρίς διακοπή ανοδική πορεία. Το 1952 θα συνεργαστεί με τους στενούς του φίλους, Ε. Λαμπέτη - Δ. Χορν ιδρύοντας τον Θίασο ΛΑΜΠΕΤΗ - ΠΑΠΠΑ - ΧΟΡΝ. Από το 1950 μέχρι το θάνατό του υπήρξε βασικό στέλεχος του Εθνικού Θεάτρου. Στο διάστημα αυτό διετέλεσε και καθηγητής στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Μετέφρασε επίσης πολλά έργα από τα γαλλικά, όπου και τιμήθηκε για την προσφορά του με το παράσημο της Λεγεώνας της Τιμής. Θα παίξει επίσης και σε ελάχιστες κινηματογραφικές ταινίες (Ο άνθρωπος του τραίνου) κ.ά.
Ηθοποιός με ευρεία μόρφωση και ισχυρό ταλέντο, προσηλωμένος στο θέατρο, του οποίου γνώριζε τα προβλήματα και τις απαιτήσεις, υπήρξε ένα από τα καλύτερα στελέχη της νεοελληνικής σκηνής, στην περιοχή των ρόλων που ερμήνευσε.

Ευχαριστούμε τον Γιάννη Χ από την Θεσ/κη τόσο για το έργο όσο και για το κείμενο.